۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

باید سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد پرهزینه شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین برود

دکتر مهدی طغیانی در چهارمین نشست سالانه انجمن مالی ایران تصریح نمود: حدود یک دهه است که کشور ما درگیر مسئله تشدید تحریم‌ها است، به‌خصوص در چندسال اخیر این مسئله در سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه در کشور تأثیرگذار بوده است.

به گزارش روابط عمومی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح نمود:  از سال 90 تا 1400 به شکل مستمر شاهد کاهش تشکیل سرمایه ناخالص در کشور بوده‌ایم. در این مدت نرخ استهلاک نسبت به موجودی سرمایه نیز افزایش یافته است. در سال‌های اخیر نرخ سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران منفی بوده است و در بعضی از سال‌ها سرمایه‌گذاری، جبران استهلاک را نمی‌کند که نشان می‌دهد اقتصاد ایران در حال از دست دادن مولد بودن خود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین مالی گفت: بنگاه‌ها به‌طور اساسی انگیزه‌ای برای استفاده از تأمین مالی درونی و سرمایه‌گذاری ندارند، چراکه اقتصاد تورمی و نرخ سود حقیقی منفی است، بنابراین بدهکار بودن به‌صرفه‌تر است.

دکتر طغیانی افزود:  سود تسهیلات از جمله هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است که منجر شده بنگاه‌ها از سرمایه‌گذاری با منابع خارجی استقبال کنند. سود خالص یا انباشته‌ای که صرف سرمایه‌گذاری می‌شود، معافیت مالیاتی ندارد و به دنبال تغییر این موضوع در بودجه 1402 هستیم. سود دریافتی سپرده‌ها نیز در قانون بودجه 1402 از مالیات معاف شده است.

وی با بیان اینکه امروز بخشی از منابع بنگاه‌ها صرف سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد نیز می‌شود، افزود: هزینه تأمین مالی مبتنی بر انتشار سهام نیز یکی از چالش‌های حوزه مالی کشور است. بانک‌ها مجوز سرمایه‌گذاری ندارند.

همچنین درخصوص وثایق بانکی، اعتبارسنجی و مالیات‌ستانی مضاعف از صندوق‌های تأمین مالی نیز از جمله مسائل موجود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مالیات بر سوداگری گفت: باید سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد پرهزینه شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین برود. از مجموع 27 ماده این قانون تا کنون 22 ماده در مجلس تصویب شده است و به دنبال تصویب مابقی مواد این قانون هستیم تا از سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد جلوگیری شود.

دکتر طغیانی اضافه کرد: سوداگری در بازارها تورم‌زا است،مسئله ما تورم عمومی در اقتصاد نیست و این سوداگری‌ها میانگین تورم در بخش‌های مختلف را افزایش داده است.

وی با اشاره به طرح تأمین مالی تولید تصریح کرد: مسائلی که در این زمینه وجود دارد، شناسایی شده است و با نگاه برداشتن موانع مختلف، این طرح تهیه شده و امروز در آستانه ارائه در صحن علنی مجلس است

 
 

 

 

 

 

 

تاریخ:
1401/11/30
تعداد بازدید:
7527
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal